ماهواره بر "سیمرغ" بهمن ماه پرتاب می شود ماهواره بر "سیمرغ" بهمن ماه پرتاب می شود
دکتر
منوچهر منطقی، رئیس سازمان هوافضا از آزمایش نهایی ماهواره بر "سیمرغ"
خبر داد و اعلام کرد: قرار است "سیمرغ" جدیدترین ماهواره سنجشی ایران را در
بهمن ماه سال آینده به فضا حمل کند.
منطقی در ، با بیان اینکه برنامه ده ساله نخست این سازمان
امسال به پایان می رسد، اظهار کرد: مقدمات برنامه ده ساله دوم آماده شده و
از سال آینده اجرا خواهد شد.
رئیس سازمان هوا فضا
با اشاره به اینکه در این برنامه نیز طرح ساخت و پرتاب ماهواره دنبال می
شود، افزود: سه هدف در این برنامه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها
شکستن حلقه وابستگی به صاحبان ماهواره هااست. شما می بینید که صاحبان
ماهواره ها هر از چندگاهی کانال های مربوط به صدا و سیما را برخلاف
قراردادهای بین المللی قطع می کنند و ما اگر بتوانیم این وابستگی را قطع
کنیم، دیگر دچار اینگونه مشکلات نمی شویم.
رئیس سازمان هوا فضا افزود: انشاالله تا سال 1404 ما ماهواره مستقل خود را خواهیم داشت.
منطقی
رصد کردن فعالیت های علمی و صنعتی کشور را یکی دیگر از اهداف این برنامه
دانست و گفت: بسیاری از صنایع ما، از جمله نفت و گاز به این پیشرفت نیاز
دارند. ما برای رصد کردن خطوط لوله نفت و گاز یا مطالعات کشاورزی، منابع
آب، جنگل ها و محیط زیست به ماهواره نیاز داریم.
رئیس سازمان
هوافضا با بیان اینکه داشتن ماهواره حتی در کنترل ترافیک خودروها نیز موثر
است،اضافه کرد: امکان موقعیت یابی نیز در حال حاضر در انحصار برخی کشورهاست
و همین سامانه جی پی اس با محدودیت های زیادی که دارد متعلق به آنهاست و
ما می توانیم با داشتن ماهواره مستقل از این وابستگی نیز خلاص شویم.
رئیس
سازمان هوافضا فرستان انسان به فضا را نهایی ترین سطح این دانش عنوان کرد و
گفت: وقتی ما بتوانیم به آن سطح برسیم، بدان معنی است که مقدمات آن و
صنایع و فن آوری مربوط به آن را کسب کرده ایم.
منطقی
درباره جدیدترین پروژه کشور در این عرصه گفت: ماهواره ای که در حال حاضر
در اختیار داریم، سنجشی است و با دقت بین 10 تا 25 متر تصویر می گیرد. این
ماهواره خردادماه آینده آماده می شود و برای پرتاب کننده نیز، قراردادی
منعقد شده و قرار است ماهواره بر "سیمرغ" پس از آزمایش نهایی در بهمن ماه
سال آینده ماهواره جدید ایران را به فضا بفرستد.
وی
افزود: دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که برای پرتاب ماهواره خود، از پرتاب
کننده های کشورهای دیگر استفاده کنیم تا سریعتر ماهواره خود را در فضا در
اختیار داشته باشیم.
منطقی درباره علت انتقال از
صنعت خودروسازی به سازمان فضائی گفت: بنده 17 سال در سازمان هوا فضا سابقه
فعالیت داشتم و بعد از آن وارد صنعت خودروسازی شدم. با توجه به داشتن تجربه
شبکه سازی در واحدهای صنعتی مختلف برای پیشبرد یک صنعت بزرگتر، به سازمان
هوا فضا بازگشتم.
منطقی درباره ساخت هواپیمای پهن
پیکر ایرانی نیز گفت: در سال 88 این موضوع مطرح و در سال 91 پروژه آن با
عنوان دسترسی به ساخت هواپیماهای 100 تا 160 نفره مصوب شد. ما 25 هزار
فرورند نیاز داریم که 14 هزار ظرفیت آن خالی است و نیاز عمده ای وجود دارد.
این طرح در سه بخش تنظیم شده بود که مرحله طراحی کلی انجام شد و طراحی
اجزا و قطعات به علت هزینه های بالا اجرا نشد و قرار شد با همکاری کشورهایی
که در زمینه طراحی قطعات کار می کنند به تفاهم برسیم، اما قرار است در
آینده این توانمندی ها افزایش یابد و خودمان این کار را انجام دهیم.