تراختور بلاگ
تراختور بلاگ

تراختور بلاگ

موفقیت در دانشگاه؟

1

گوش کنید و یادداشت بردارید.
با این که از دانشجویان انتظار می‌رود با توانایی یادداشت‌ برداری خوب، پا به دانشگاه گذارند اما همیشه این طورنیست. دبیرستان این توانایی را ایجاد نمی‌کند و بنا بر این ضروری است که مهارتهای خوب گوش دادن و یادداشت برداری آنها بهتر گردد.
2  

شنونده فعال و مثبتی باشید. 
در ردیف‌ های اول بنشینید، نه چیزی بخوانید و نه صحبت کنید. در طی 20 دقیقه دوم (یعنی معمولا زمانی که توجه خود را از دست می‌دهید) و تا آخرین دقایق، تا زمان ارائه خلاصه یا نتیجه‌ گیری توجه ویژه خود را حفظ کنید.
3

یادگیرنده فعال و مثبتی باشید.
با علاقه به مطالب درسی با طرح پرسش‌هایی برای دریافت پاسخ در کلاس شرکت جویید. شما می‌توانید این کار را با اندیشیدن درباره موضوع درسی، و پیش ‌قدم شدن در ارائه کنفرانس و از قبل خوانی مطالب درسی انجام دهید (اگر حفظ کردن مطالب برای شما دشوار است، این مورد به ویژه برایتان سودمند است.)
4

با توجه ویژه به مطالب اصلی، یادداشتهای دقیق بردارید.
ممکن است نکته اصلی آن جا باشد، اگرچنین است، آن را یادداشت کنید. افزون بر آن، در پی نکات تاکیدی برآیید؛ یعنی یافتن آن نکات از لا به لای کلام استاد، زبان بدنی یا آنچه در چهره و حرکات دست و بدن او مشهود است و یا زمانی که استاد مطلبی را به دقت از روی یادداشتهایش برای شما می‌خواند. اگر فکر می کنید نکته اصلی را دریافت نکرده اید، یادداشت‌هایتان را به همکلاس‌هایتان یا استاد نشان دهید.
5

به هنگام یادداشت برداری بین مطالب کمی فضای خالی بگذارید.
شما باید برای نوشتن مطالب به زبان خودتان و افزودن آن به یادداشت‌هایتان به حد کافی جا داشته باشید. این روش به شما کمک می‌کند تا با یکپارچه کردن مطالب فعلی با آنچه از قبل می‌دانستید، در سطحی ژرفتر مطلب را بیاموزید. همچنین گذاشتن فضای اضافی در یادداشت‌هایتان، یافتن مطالب را به هنگام مطالعه برایتان آسانتر می‌کند.
6

در خلال 24 ساعت برای هر کلاس 10 دقیقه یادداشتهای خود را مرور کنید.
زیرا در غیر اینصورت شما 50 تا 80 درصد از مطالب را از دست می‌دهید.
7

یادداشت‌های خود را طوری تنظیم کنید تا بتوانید به طور موثری مطالعه کنید.
قسمت وسیعی از حاشیه سمت راست صفحه را خالی بگذارید، این جا جای نوشتن پرسش‌هایی است که به هنگام خواندن برایتان مطرح می‌شود  پشت صفحه را خالی بگذارید تا صفحه را به راحتی برگردانید. یادداشت‌ها را بپوشانید یا صفحه را به پشت برگردانید و به پرسش‌هایی که ضمن مطالعه طرح کرده‌اید، پاسخ دهید.
به گزارش برترین ها دکتر بجورک به این نتیجه رسیده است که دانشجویان با رعایت نکات زیر می توانند در دانشگاه عملکرد بهتری داشته باشند:
.  بسیاری از دانشجویان ترجیح می دهند از صحبت های استاد یا از مطالبی که مطالعه می کنند، یادداشت بردارند تا در صورت نیاز به آنها مراجعه کنند. توصیه می شود ابتدا کاملاً به صحبت های استاد گوش کنید یا کل متن موردنظر را مطالعه کنید سپس ایده کلی متن را یادداشت کنید. اکثر دانشجویان دوست دارند در کل مدت مطالعه یا تدریس استاد یادداشت بردارند چون می ترسند مطالب را فراموش کنند، در حالی که اگر صبر کنید و بعد از شنیدن کل مطلب، کلیات آن را بنویسید بین مطالب مختلف  نوعی ارتباط معنادار ایجاد خواهید کرد و در عین حال اجازه نمی دهید که نوشتن دقت شما را کم کند.

2. قبل از یادداشت برداری، از نوع امتحانی که در پایان ترم خواهید داشت اطمینان حاصل کنید و با توجه به آن طریقه یادداشت برداری خود را تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر امتحان پایان ترم تشریحی باشد، به جای دنبال کردن رئوس کلی مطالب در کلاس، لازم است موقع مطالعه یادداشت های خود را پیرامون بعضی مفاهیم اصلی سازمان دهی کنید. ضمناً سعی کنید مطالعات خود را در طول ترم با توجه به نوع امتحان تنظیم کنید.

3. هنگام مطالعه متن و یادداشت های خود، حالت انفعالی نداشته باشید. یادداشت های خود را خلاصه کنید، مثال های جدید پیدا کنید و اطلاعات را دسته بندی کنید. با این کار مطالب بیشتر و بهتر در ذهنتان جا می

1.همه مطالب را یک جا مطالعه نکنید، بلکه بین ساعات مطالعه تان فاصله ایجاد کنید چون با این کار بعضی مطالب از ذهنتان پاک می شوند. این فرایند به یادگیری دوباره کمک خواهد کرد و باعث می شود مطالب در حافظه بلندمدتتان ثبت شوند چراکه اطلاعات دریافتی در ذهنتان چندین بار و تحت شرایط متفاوت رمزگذاری می شوند.

2. بعضی دانشجویان همه مطالب را پشت سر هم می خوانند تا زمانی که کل مطالب تمام شود. اگر می خواهید مطالعه تان نتیجه بیشتر و ماندگارتری داشته باشد موضوعات مختلف را جدا جدا مطالعه کنید. البته اگر در طول ترم و حتی شب قبل درس نخوانده اید، این نکته را رعایت نکنید چون تحقیقات نشان می دهد مطالعه سریع و نامنظم به ثبت اطلاعات در حافظه کوتاه مدت بیشتر کمک می کند(اما تا جایی که می توانید این کار را انجام ندهید).

3. همیشه پشت میز مطالعه تان درس نخوانید. تغییر و تنوع موجب می شود تا اطلاعات به شکل موثرتر و برای مدت بیشتری در ذهن شما ثبت شوند. پس سعی کنید گاهی در کتابخانه، گاهی در اتاق، گاهی حتی در اتاق ناهارخوری، گاهی با دوستان و گاهی هم تنها مطالعه کنید.

4. اطلاعاتی که می خوانید را به دانسته های قبلی و دانش عمومی خود ربط بدهید.

5. حتماً در طول ترم مطالعه داشته باشید و کلاس درس را قسمتی از برنامه مطالعه خود بدانید. با این کار شب قبل از امتحان تحت استرس و فشار قرار نخواهید گرفت و مطالب در حافظه بلندمدتتان ثبت خواهد شد.

1.دانسته های خود را به طور دقیق  و واقعی ارزیابی کنید. یعنی وقتی در حال حل مسئله های ریاضی و آمار هستید، به جواب ها نگاه نکنید. چون وقتی جواب مسئله روبروی شما باشد، ممکن است تصور کنید که جواب آسان است و آن را بلدید، در صورتی که شاید واقعاً این طور نباشد.

2. در پایان هرجلسه، در مورد سوالاتی که ممکن است در امتحان مطرح شوند فکر کنید، آنها را یادداشت کنید و قبل از جلسه بعد به آنها پاسخ بدهید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را سامان دهی و زمینه را برای یادگیری مطالب جلسه بعد فراهم کنید.

3. خودتان را بیازمایید. به جای اینکه مطلبی را دوباره و دوباره بخوانید، خودتان را تست کنید و ببینید چقدر آن را یاد گرفته اید. این کار شما را در موقعیتی مشابه امتحان قرار می دهد.

5. در جلسه امتحان شرایط مطالعه خود را به خاطر بیاورید. موقع مطالعه کجا بودید، چه می کردید و ... .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد