وقتی رسانهها در بیان واقعیت تردید میکنند
یک عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی با معرفی صداقت به عنوان مهمترین فاکتور رسانهها در جلب اعتماد مخاطبان، گفت: البته در گامهای بعدی داشتن اشراف و تسلط بر موضوعات در فضایی رقابتی و رعایت فاکتورهای تنظیم خبر الزامی است.
دکتر تهمورث شیری در گفتوگو با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: اگر برنامههای تلویزیونی را رصد کنیم مشاهده خواهیم کرد؛ به عنوان مثال برنامه ورزشی «90» یکی از برنامههای موفق به شمار میرود؛ چرا که مجری در بیان واقعیتها از مرزها و خط قرمزها عبور میکند در حقیقت صداقت در این برنامه موجب میشود مردم از آن استقبال کنند.
وی دربارهی مفهوم صداقت به ویژه در میان مطبوعات نیز تاکید کرد: دروغگویی زمانی مطرح میشود که فضای اجتماعی شفاف وجود نداشته باشد و امکان بازگو کردن واقعیت نباشد که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. دروغگویی در عرصه رسانهها با آنچه که در کتابهای مربوط به دروس ارتباطات عنوان شده منافات دارد چرا که در کتابها دانشجویان می خوانند که واقعیتها را از راههای مختلف منعکس کنند اما در دنیای واقعیت مجبور هستند یا واقعیت را بیان نکنند و یا آن را واژگون بیان کنند.
وی ادامه داد: علت این امر نبود فضای شفاف است؛ البته این موضوع مختص رسانهها نیست بلکه به یکی از آسیبهای جامعه امروز بدل شده است. امروز در فضایی زندگی میکنید که ممکن است افراد به راحتی به یکدیگر دروغ بگویند که بیشترین نقش را در تشکیل چنین فضایی فاصله میان فرهنگ رسمی و غیررسمی برعهده دارد.
شیری تاکید کرد: فرهنگ رسمی بیانگر فرهنگ دولتی و فرهنگ غیررسمی آن چیزی است که در پنهان انجام میدهیم؛ طبیعتا هرچه فاصله بین این دو بیشتر باشد افراد خود به خود به سمت دروغ گفتن هدایت میشوند. این مساله میتواند در مطبوعات هم منعکس شود و همه در بیان واقعیتها دچار تردید شوند.
وی در تشریح فضای بیست و یکمین دوره نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها گفت: این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری را شاهد بودیم.