بین مطالب جدیدی که میخواهید یاد بگیرید و مطالبی که قبلاً آموختهاید پیوند برقرار کنید.
* یکی از نقشهای مهم در مطالعه، علاقه است. اگر باعلاقه مطالب را بخوانید، آن را بهتر درک میکنید و بیشتر به خاطر میسپارید.
* سعی کنید که پس از مطالعه هر مطلب، خود را تقویت کرده و احساس رضایتمندی کنید.
* زمانی که حواس شما به چیز دیگری باشد، حافظه نمیتواند مطلبی را به خاطر بسپارد و یا به یاد آورد. پس برای به خاطر سپردن و به یاد آوردن هر مطلب باید تمرکز حواس داشته باشید.
* نکات به یاد سپرده شده را، مرتبط و منظم طبقهبندی کنید، زیرا باعث میشود مطالب بهتر در خاطر بماند و به یاد آوردن آن ها راحتتر و سریعتر خواهد بود.
* هیچگاه و تحت هیچ شرایطی از خودتان راضی نباشید و همواره برای بهتر شدن تلاش کنید و دائم رضایت خاطر خود را به تعویق اندازید.
* به یاد داشته باشید که این سالها کنکور تفهیمی شده و نمیتوانید با دانش سطحی به رتبههای خوب فکر کنید. باید دانش شما عمیق باشد و هر مطلبی را با دلیل و استدلال به خاطر بسپارید.
* تست زدن هیچ گاه نمیتواند جای یادگیری عمیق را بگیرد. داوطلبان عزیز باید بیش از هر چیز به یادگیری عمیق مفاهیم درسها توجه کنند. اگرچه تجربه در پاسخ دادن به سوالات چهار گزینهای میتواند سرعت عمل در پاسخگویی را افزایش دهد، ولی این عمل باید پس از یادگیری مباحث موجود در کتب درسی صورت پذیرد.
* معلوماتی که از راه تست زدن به دست میآید، چون معلوماتی غیرپیوسته و مجزا است، از نظر محتوایی بیارزش بوده و در ذهن پایدار نمیماند. دانش کسب شده از طریق تست زدن بیشتر جنبه حفظی دارد و فرد را به عادات تحصیلی نامطلوب سوق میدهد و برای آینده و ادامه تحصیل چنین فردی پایه مستحکم و قابل اعتمادی نباید متصور باشیم.
سوال: یک حالتی در مورد برخی سوالها به برخی داوطلبان دست میدهد که بعد از آزمونها میگویند «بلد بودم ولی نتوانستم حل کنم» یا اینکه میگویند «همه سوالها را بلد بودم، ولی وقت کم آوردم » . آیا شما میتوانید علت را توضیح دهید؟
جواب: این موارد دلایل متعددی دارد که به برخی از آن ها اشاره میشود:
۱) داوطلب کمکاری کرده است؛ یعنی خودش را تحت فشار قرار نداده که در زمان محدود به تعدادی تست پاسخ دهد.
۲) داوطلب به دلایلی بر موضوع اشراف کامل ندارد و وقتی سوال را میخواند میخواهد بین این سوال با یکی از نمونه سوالهایی که حل کرده است یا برایش حل کردهاند، مشابهت برقرار کند. اما اگر اصل آن مفهوم را بداند و خودش تجزیه و تحلیل کرده باشد، دیگر مشکلی نخواهد داشت.
راه حل چنین مشکلی را در یک جمله میتوان ارائه کرد و آن عبارت است از: ذهن به عنوان یک فاعل باید با مطلب درگیر شود و با یک قدرتی استدلال کند و با یک سرعتی انتقال اطلاعات را انجام دهد و این سه بدست نمیآیند مگر اینکه قبل از آن در دوران آموزش به تجزیه و تحلیل عادت کرده باشد.
* آنچه شما سر جلسه آزمون در اختیار دارید قلم و کاغذ است که باید با آن مأنوس شوید و سعی کنید که با بهرهگیری از این دو ، تمرکز حواس خود را بالا ببرید. به عنوان یکی از کارکردهای قلم و کاغذ میتوان گفت: اگر عادت دارید به اینکه خودتان یک صفحه از کتابی را که میخوانید در یک خط خلاصه کنید، در واقع با این کار دائماً مشغول نظم دادن به یافتههای ذهنی خود هستید و این بهترین است و تأکید میشود که از خلاصهنویسی دیگران استفاده نکنید. چون در ذهنتان پایدار نمیماند و سعی کنید خودتان آنچه از کل یک مفهوم برداشت میکنید، به عنوان خلاصه برای خود یادداشت کنید.
* حجم مطالب درسی دوره پیشدانشگاهی بسیار بالا است و اگر مطالب این دوره را با کلاس درسی پیش نبرید و در آن تاخیر ایجاد نمائید، جبران این عقب ماندگی بسیار کار سختی خواهد بود. یادتان باشد که اگر عقب افتادگی از مطالب دوره پیش دانشگاهی دارید، در اولین قدم باید این عقب افتادگی را جبران کنید و خودتان را به کلاس درس و معلم برسانید، مخصوصاً به این دلیل که برخی از مباحث این دوره در دروس پایه سالهای قبل آمده است، به عنوان مثال (مبحث بردارها – حرکت شناسی – دینامیک و ...) که در فیزیک ۲ دبیرستان آمده بود در دوره پیش دانشگاهی نیز تکرار شده است.
در پایان ذکر این موضوع ضروری است که همواره در پی خلق راه های جدید و تازه برای درست مطالعه کردن خود باشید و به روشهای فوق قناعت نکنید. ایجاد تازگی و طراوت به شما شور وشوق مضاعف میدهد .
و در آخر ...
به فردا بیاندیش، به گرمای خورشید.
به پرواز بیاندیش، به آسمان آبی
به مسیرت که تو را به مقصد خواهد رساند...
و فراتر ازهمه به هدفت؛ هدفت خود شناسی باد.